De snelste jet ter wereld kan je in iets meer dan drie uur van Londen naar New York brengen. Het concept voor zo’n vliegtuig kan snel realiteit worden.
Het bedrijf achter de supersnelle jet, de Boom Supersonic’s XB-1, heeft in de meest recente investeringsronde 33 miljoen dollar opgehaald, waarmee het totaal nu op 41 miljoen dollar komt. Dat schrijft het bedrijf op een blog.
De laatste investeringen komen van een groep waar ook The Spaceship Company van Richard Branson bij hoort en andere “tech-leiders, ingenieurs en astronauten”, schrijft The Daily Mail.
De jet kost meer dan 329 miljoen dollar om te bouwen. Maar, hij kan dan wel dagelijkse retourvluchten maken op zo’n 500 routes over de hele wereld, in theorie al over pakweg vijf jaar.
Het toestel kan in drie uur en vijftien minuten van Londen naar New York kan vliegen, of van Tokio naar San Francisco in vijf uur.
Het zijn geen goedkope vluchten. De 45 stoeltjes van Boom Airline gaan naar verwachting 6.600 dollar per stuk kosten.
Foto: De Boom Supersonic's XB-1. bron Boom Supersonic
De jet zal "het snelste burgervliegtuig ooit gemaakt zijn en de eerste onafhankelijk ontwikkelde supersonische jet", stelt het bedrijf.
Het toestel kan 2.335 kilometer per uur afleggen (10 procent sneller dan de Concorde) en zal op ruim 18 kilometer hoogte gaan vliegen, hoger dan welk ander toestel ooit heeft gedaan, schrijft The Daily Mail. Daardoor is de reis rustiger en met minder turbulentie. Elk stoeltje zit zowel aan het raam als aan het gangpad, want er zijn maar twee rijen van één stoeltje.
Tijdens de presentatie van de jet afgelopen november zei topman en oprichter Blake Scholl: "De ontwerpers van de Concorde hadden de technologie niet om supersonisch reizen mogelijk te maken tegen een betaalbare prijs, maar wij nu wel."
In een persbericht van afgelopen week waarin het bedrijf bekendmaakte in totaal 41 miljoen dollar te hebben opgehaald stelde hij ook: "Onze missie is om supersonische vluchten realiteit te laten worden. Met dit nieuwe kapitaal zijn we dichterbij de eerste vlucht van onze XB-1 Supersonic Demonstrator dan ooit. Over een jaar ongeveer."
Het opgehaalde geld zal volgens het bedrijf gebruikt worden om de "ontwikkeling en fabricage van de XB-1 demonstrator af te maken en testvluchten te maken, waaronder het doorbreken van de geluidsbarrière."
"We zijn verheugd dat we een optie hebben op de eerste tien vliegtuigrompen", zei Branson vorig jaar. "Met de productietak van Virgin Galactic, The Spaceship Company, zullen we onze diensten verlenen om de toestellen verder af te maken en ook de testvluchten ondersteunen als onderdeel van onze gedeelde ambities."